Pressmeddelanden

Simris Alg mot sydkoreanska marknaden

Simris Alg har inlett ett samarbete med Seoul-baserade Infobell, som skall marknadsföra och sälja det uppmärksammade algbolagets omega-3-tillskott på den sydkoreanska marknaden. Infobell blir därmed Simris Algs första återförsäljare utanför Europa.

Sydkoreanska marknadsförings- och försäljningsaktören Infobell kommer marknadsföra Simris Algs produkter direkt till konsument i såväl digitala som fysiska kanaler, med fokus på direktmarknadsföring och pop-ups på utvalda varuhus. Företagen har tecknat en avsiktsförklaring och arbetet har påbörjats med att anpassa Simris Algs utbud till Sydkorea. Försäljningsstart är planerad till innan årsskiftet.

– Infobell tror verkligen på våra produkter för den koreanska marknaden, och det är förstås väldigt kul att de ser det vi ser. Särskilt i Seoul är folk mycket trendmedvetna och vi tror att ett riktigt bra naturligt, hållbart och veganskt omega-3-tillskott är jätteintressant här, säger Fredrika Gullfot, Simris Algs grundare och VD.

Det finns goda anledningar till att Simris Alg, som i förra veckan belönades med Livsmedelspriset 2017, väljer att satsa på just Sydkorea.

– Den sydkoreanska marknaden är otroligt intressant för oss, eftersom man redan idag använder omega-3-tillskott i så stor utsträckning. Det finns en enorm outnyttjad potential här för alternativ till fiskolja, och det ska bli jättekul att förnya och förbättra det utbudet, säger Fredrika Gullfot. Planen är att satsningen även blir en ingång till andra asiatiska marknader, som ofta ser till Sydkorea för inspiration när det kommer till skönhets- och hälsotrender.  

Fakta om Infobell: 
Infobell är baserat i Seoul, grundades 2008 och arbetar med marknadsföring och produktförsäljning genom ett flertal kanaler såsom TV, online, radio och i tryckta medier. Utöver hälso- och livsstilsprodukter arbetar Infobell även med heminredning, hemelektronik och försäkringar. 

Fakta om marknaden i Sydkorea: 
Marknaden för kosttillskott i Sydkorea var värd 2,2 miljarder USD år 2014. Omega-3-tillskott är den tredje största produktkategorin, efter röd ginseng och vitaminer. Försäljningen av omega-3-tillskott i Sydkorea uppgick 2014 till 119 miljoner USD, och bedöms öka till 143 miljoner USD till 2020. Fiskolja är precis som i övriga världen den dominerande ingrediensen och står tillsammans med fiskleverolja för 98 procent. Marknaden för andra marina oljor såsom alger och krill ligger däremot ännu i sin linda, med blygsamma 2 procent av marknadsvärdet. Detta kan jämföras med att alternativa oljor står för nästan 22 procent globalt, varav alger knappt 12 procent. (Källor: Euromonitor International, Korea Health Supplements Association och Business Sweden.) 

Event

  • För närvarande är inga event inplanerade

Video

VD-intervju för Mangold Insight juni 2020

Analyser

160408 SvD Börspuls Peter Benson/Daniel Hniopek
Algerna blomstrar om Simris visar ny kärnkompetens