Pressmeddelanden

Simris Alg bildar dotterbolag i USA

Simris Alg har beslutat att bilda dotterbolag i USA som ett led i sin satsning på den nordamerikanska marknaden.

Simris Alg har under våren satsat förstärkt på USA som huvudmarknad för sina uppmärksammade omega-3-produkter från odlade alger. Första återförsäljare är lifestylekedjan Anthropologie, som valt att ta in Simris® Algae Omega-3 som ett av de första varumärkena i sin nya wellness-satsning. För att underlätta försäljningen direkt mot återförsäljare och slutkonsumenter har Simris Alg nu beslutat att bilda dotterbolag i USA.

”Det skall vara enkelt, snabbt och smidigt att handla från oss, oavsett om man är en större butikskedja eller slutkonsument”, säger bolagets VD och grundare Fredrika Gullfot.

”Vi vill enkelt kunna sälja våra produkter direkt från lager i USA, utan att behöva gå via kostsamma importörer och andra mellanhänder. USA är en viktig och stor marknad för oss, och det här är ett viktigt steg för att kunna sälja våra produkter på bredare front.”

Simris Alg har nyligen ordnat en lagerlösning på plats i New York, och även anpassat sina produkter till amerikanska märkningskrav. Parallellt pågår arbetet med att rekrytera lämpliga återförsäljare inom wellness-segmentet, med fokus på den urbana och trendsättande publiken i New York, Los Angeles och San Francisco. En större marknadsföringssatsning mot konsument är planerad från juni, då även en ny, USA-anpassad e-handelslösning ska vara på plats.

Ladda ned

Release

Event

  • För närvarande är inga event inplanerade

Video

VD-intervju för Mangold Insight juni 2020

Analyser

160408 SvD Börspuls Peter Benson/Daniel Hniopek
Algerna blomstrar om Simris visar ny kärnkompetens