Pressmeddelanden

Simris Alg delårsrapport januari - mars 2020


·
Nettoomsättningen ökade med 12 procent jämfört med föregående kvartal och uppgick under perioden till 265 tkr (1 176). Försäljningen i USA ökade totalt med 181 procent jämfört med föregående kvartal och uppgick under perioden till 128 tkr (24). Omsättningen har påverkats av coronapandemin, med undantag för e-handeln i USA som börjat visa stark tillväxt.

·
Rörelseresultatet uppgick till -6 859 tkr (-5 006).

·
Ett antal åtgärder genomfördes för att anpassa verksamheten till det osäkra omvärldsläget på grund av coronakrisen. Tillsammans med stöd av regeringens åtgärdspaket har Simris Alg kunnat minska sina rörelsekostnader till cirka hälften under pågående kris.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG

·
EFSA, EU:s livsmedelsmyndighet, har återkommit med en ny förfrågan om komplettering av Simris Algs ansökan enligt Novel Foods-förordningen inom EU.

KOMMENTAR FRÅN VD
Det är omöjligt att inleda dessa rader med annat än att kommentera det läge vi som samhälle befinner oss i på grund av utbrottet av covid-19. Precis som klimatkrisen beror på att vi inte lyssnat på forskningen, är pandemin resultatet av att vi inte tagit till oss vetskapen om den fara som djurindustrin faktiskt innebär även för oss människor. Det är en enkel utväg att skylla på exotiska djurmarknader i Kina, när den vanliga smittvägen för spridning av nya virus till människor går genom gris och fågel.

I dessa tider känns det därför extra betydelsefullt att tillhöra de företag som aktivt arbetar för att göra animaliska råvaror överflödiga. I vårt fall fiskolja, som är dålig för både oss och planeten. Att alger, naturens egen källa till omega-3, är det bättre alternativet vet vi. Och under årets första kvartal har vi kunnat se att även marknaden börjar hänga med. Trots covid-19 lyckades vi markant öka vår försäljning i USA, där den viktigaste milstolpen under perioden var avtal med goop som återförsäljare av Simris® Algae Omega-3.

Samtidigt har även vi påverkats av coronakrisen. Reserestriktioner, stängda fabriker och stoppade transporter innebar att vi tvingades bromsa in vår marknadslansering i USA, och samtliga planerade event fick ställas in. Vi svarade snabbt med ett antal åtgärder för att öka vår uthållighet genom krisen, där bland annat korttidspermittering av våra medarbetare gett nödvändiga och avgörande kostnadsbesparingar.

Att vi så snabbt lyckades ställa om verksamheten och trots förutsättningarna ser fortsatt ökad försäljning gör att jag är optimistisk att Simris Alg kommer höra till dem som går som vinnare ur den här krisen. Och jag hoppas också att krisen lär oss att bättre ta hand om varandra och vår planet. Tills dess är det hålla avstånd och tvätta händerna som gäller.

Delårsrapporten finns tillgänglig på: http://simrisalg.se/investerare/finansiella-rapporter/#delarsrapporter

Event

  • För närvarande är inga event inplanerade

Video

VD-intervju för Mangold Insight juni 2020

Analyser

160408 SvD Börspuls Peter Benson/Daniel Hniopek
Algerna blomstrar om Simris visar ny kärnkompetens